„ROGOWO PEARL” – tajemnice przeszłości – cz.iii
Misja tajnych służb wywiadowczych Wielkiej Brytanii. Nieznane zdjęcia dawnej bazy lotnictwa morskiego w Rogowie.
Wycieczka historyczna po Mierzei Reskiej
W poprzednim tekście naszego firmowego bloga zapraszaliśmy na wycieczkę po Mierzei Reskiej, w poszukiwaniu nadal istniejących śladów po militarnej przeszłości Rogowa. Słowo się rzekło…, zaproszenie nadal pozostaje aktualne. Jednak na planowaną wycieczką przy naszym aktywnym udziale w roli przewodnika, rowerem lub pieszo, musicie jeszcze trochę poczekać.
Przed rozpoczęciem umownej eskapady historycznej po czterokilometrowej długości Mierzei Reskiej, na dodatek mamy zamiar uzbroić jej potencjalnych uczestników w wiedzę szczególną, znaną dotychczas nielicznym, gdyż związaną z tajną wojną wywiadów, prowadzoną w czasie II wojny światowej.
Dzielimy się wiedzą, której na próżno szukać w dotychczasowych publikacjach na temat przeszłości Rogowa. Jednocześnie wzmacniamy nasz przekaz wyjątkową ilustracją w postaci nieznanej dotąd w Polsce[!] fotografii z widokiem dawnego Rogowa, według stanu z września 1943 r.
Premiera w sieci
Z wielką przyjemnością, jako pierwsi w internecie, specjalnie dla naszych czytelników prezentujemy fotografię lotniczą z widokiem nieistniejącej obecnie bazy lotnictwa morskiego w Rogowie (niem. Kamp), a zatem – Premiera w sieci!
Tymczasem, pozornie może się wydawać, że już pięć lat temu Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu, w wydawanej cyklicznie „Gazecie Muzealnej”, w tekście na temat przeszłości Rogowa, autorstwa J. Nowickiego, pokazało niemal identyczną fotografię. Pochodziła ona ze zbiorów niemieckiego archiwum Luftwaffenmuseum der Bundeswehr – Gatow.
Jednak mowa jest o dwóch różnych zdjęciach. Po pierwsze, nasze zdjęcie wykonano rok wcześniej (1943 r.). Po drugie, fundamentalna różnica polega na tym, że odnaleziona przez nas archiwalna fotografia zawiera więcej czytelnych składników nieistniejącej obecnie infrastruktury wojskowej, zlokalizowanych we wschodniej części dawnej bazy lotnictwa morskiego.
Okoliczności powstania zdjęcia
W drugiej połowie lat 30. XX w. w następstwie serii udanych tajnych operacji rozpoznania powietrznego prowadzonych przez służby wywiadowcze Wielkiej Brytanii (MI6), na początku 1940 r. utworzono Jednostkę Rozwoju Fotograficznego (PDU), o kryptonimie MI4.
Lotnicy tej jednostki wykonując tajne loty m. in. nad terenami III Rzeszy, fotografowali wybrane obszary oraz obiekty, które pozostawały w szczególnym zainteresowaniu brytyjskiego wywiadu. W ten sposób, piloci Królewskich Sił Powietrznych (ang. Royal Air Force – RAF) prowadzili powietrzne rozpoznanie przeciwnika.
Na marginesie warto wspomnieć, że po wielu reorganizacjach, wspomniana komórka wywiadowcza istnieje nadal, a jej zadania ewoluowały od tradycyjnej analizy fotograficznej i obecnie obejmują bardziej techniczne dyscypliny wywiadowcze, takie jak: inteligencja obrazowa (zdjęcia satelitarne i lotnicze), inteligencja pomiarów i podpisów (dane z przyrządów czujnikowych), inteligencja geoprzestrzenna (analiza informacji geograficznych).
Powracając jednak do początków istnienia wspomnianej komórki angielskiego wywiadu, w 1943 r. zaplanowano i sukcesem zrealizowano jedno z wielu tajnych zadań wywiadowczych. Polegało ono na przelocie i sfotografowaniu wybranych obszarów niemieckiej prowincji pomorskiej (Pomorze Zachodnie, teren obecnego województwa zachodniopomorskiego).
W szczególnym zainteresowaniu Brytyjczyków pozostawał zmilitaryzowany pas nadmorski ciągnący się przez pobliskie dla Rogowa miejscowości. W czasie tajnego przelotu, który odbył się dokładnie 30 września 1943 r., wykonano zdjęcia lotnicze wybrzeża, rozpoczynając od lotniska wojskowego Bodenhagen (Podczele k. Kołobrzegu), poprzez port wojenny Kolberg (Kołobrzeg), następnie infrastrukturę drogową i mostową w Kolberger Deep (Dźwirzyno) i Treptower Deep (Mrzeżyno), a na lądowisku lądowym i bazie lotnictwa morskiego Kamp (Rogowo) kończąc.
Co można dostrzec na fotografii?
Fotografie wykonano z dużej wysokości, kilku tysięcy metrów. W czasie przelotu nad obszarem bezpośrednio przyległym do Jeziora Resko Przymorskie, wykonano kilkanaście niezwykle wartościowych, dokumentacyjnych, zdjęć.
Wydaje się, że nawet mało wyrobione oko początkującego odkrywcy historii jest w stanie wychwycić oraz zidentyfikować, co najmniej kilka charakterystycznych elementów współtworzących bazę lotniczą.
Na prezentowanym zdjęciu widoczne są m. in. dwa hangary lotnicze, usytuowane równolegle do linii brzegowej jeziora, na obszarze położonym po wschodniej stronie mola – żelbetonowego pomostu o długości niespełna 200 m, wychodzącego w głąb Morza Bałtyckiego.
Warto tu wspomnieć, że te dwa hangary zlokalizowane były dokładnie w tym samym miejscu co zaplanowane docelowo pięć apartamentowców: Alfa, Beta, Gama, Delta, Epsilon, współtworzących nasz komfortowy zespół budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażem podziemnym – Rogowo Pearl.
Można również zauważyć charakterystyczne betonowe nabrzeże z pływającym pomostem drewnianym, ciągnącym się wzdłuż północnej linii brzegowej jeziora, naprzeciwko wspomnianych hangarów. Właśnie tu, w tym miejscu cumowały łodzie latające. W centralnym miejscu nabrzeża widoczna jest betonowa pochylnia, która służyła do wodowania samolotów.
Na podstawie omawianego zdjęcia można doliczyć się dokładnej ilości stanowisk przeznaczonych do cumowania wodnopłatowców i tym samym szacować wielkość oraz zdolności operacyjne omawianej bazy lotniczej.
Natomiast warto zauważyć, że w momencie przelotu alianckiego samolotu szpiegowskiego, zarówno przy nabrzeżu jeziora w Rogowie jak i w różnych miejscach bazy przeznaczonych do postoju samolotów (tzw. stojanki), widać wodnosamoloty. Również je widzicie?
Konkurs
Na zakończenie przygotowaliśmy niespodziankę, a mianowicie dla wszystkich czytelników naszego bloga, szczególnie dla wakacyjnych poszukiwaczy historii w odwiedzanych przez siebie miejscowościach, zapraszamy do udziału w naszym mini- konkursie.
Kierujemy do Państwa tylko jedno pytanie:
Ile wodnopłatowców widać na prezentowanej fotografii – w dawnej lotniczej bazie morskiej w Rogowie?
Pierwsze trzy osoby, które udzielą poprawnych odpowiedzi lub będą najbliżej ogólnej liczby widocznych wodnosamolotów, nagrodzimy zestawami firmowych gadżetów.
Wystarczy wysłać bezpłatnego SMS-a na numer telefonu 509 544 440, z hasłem „Konkurs” i dostrzeżoną lub tylko szacowaną przez siebie liczbą samolotów.
Każdy uczestnik konkursu może udzielić tylko jednej odpowiedzi.
Czas trwania: do 31 sierpnia br.
Zapraszamy do udziału w wakacyjnej zabawie na spostrzegawczość.
Życzymy powodzenia!
Szpejenkowski
źródło foto: zbiory fotograficzne NCAP